Natančna analiza zmogljivosti, ki vključuje vzdržljivost, moč in koordinacijo je za vsakega tekača lahko zelo koristna. Objektivno razumevanje svojih zmogljivosti lahko pomaga tudi pri postavljanju ciljev in sestavi programa treninga. Predvsem pa vse to omogoča preprečevanje pretreniranosti in poškodb. Poglejte, kateri so najbolj običajni testi, ki jih izvajajo strokovnjaki športne medicine in kako lahko njihovi rezultati vplivajo na vaše rezultate in trening.

Test vzdržljivosti

VO2 maks

VO2 maks je največji volumen kisika, ki ste ga sposobni uporabiti pri napornem treningu.  Načeloma velja naslednje pravilo: večja ko je količina uporabljenega kisika, več energije ste sposobni proizvesti. Kar posledično pomeni, da tečete bolje.

Test se odvija na tekalni stezi. Med intenzivnim tekom pa je treba nositi posebno masko, s pomočjo katero se meri poraba kisika v mililitrih na minuto in na kilogram telesne teže. Na podlagi tega se določi raven vaše kardiovaskularne vzdržljivosti.

VO2 maks je delno genetsko omejen, delno pa se ga da izboljšati s treningom. Hkrati pa se je treba zavedati, da zelo visoka stopnja VO2 maksa še ni vse. Zmogljivost namreč določajo še številni drugi dejavniki – na primer mentalna pripravljenost in prehrana.

Laktatni prag

Mišice med aktivnostjo vedno proizvajajo laktat, ki ga telo v nadaljevanju odvaja. Pri določeni intenzivnosti treninga oziroma telesne aktivnosti pa raven laktata hitro naraste in se akumulira – takrat govorimo o laktatnem pragu.

Ta prag lahko določimo med treningom na sobnem kolesu ali tekalni stezi. Hkrati merimo tako srčni utrip kot kri in tako točno vemo, pri katerem srčnem utripu stopnja laktata močno naraste. Za tekače je zelo pomembno, pri kateri hitrosti dosežejo laktatni prag. To je namreč zelo pomemben in uporaben podatek za sestavo programa treninga. S treniranjem na ali tik pod laktatnim pragom boste namreč s časom lahko tekli hitreje. Tempo teki pri ustrezni hitrosti so zelo učinkovit trening za izboljševanje laktatnega praga. Pri tem pa zelo pomaga kvalitetna merilna naprava.

Test moči in koordinacije

Tudi moč je pomemben element tekaške pripravljenosti. Na žalost pa ji precej tekačev ne posveča dovolj pozornosti. Resen tek je namreč možen le ob primerni telesni moči.

Nekateri testi moči so precej enostavni, med njimi je na primer skok v daljino. Številni strokovnjaki pa merijo tudi moč zgornjega dela telesa in ravnotežje. Ti podatki so ključnega pomena za določanje šibkih telesnih točk in pripravo programa treninga za njihovo izboljšanje.

V vsakem primeru pa zmogljivostna diagnostika tekačem pomaga do bolj učinkovitega in boljšega teka. Če ste si zadali jasen cilj, lahko prav s spoznavanjem določenih fizioloških dejavnikov naredite občutno razliko.

Diagnostika za tekače